woensdag 7 juli 2010

Meelij met 'n Amsterdammer

Meelij met 'n Amsterdammer
Door E. 7 juli 2010 ©


Het is nu of nooit. Iedere Nederlander hoopt dat het zondag lukt. Zelfs de Nederlander die niets heeft met voetbal, niet gaat kijken en zegt dat het hem niet uitmaakt wie er wint. Zèlfs deze Nederlander hoopt stiekem toch op een overwinning.

Iedereen: noord en zuid, oost en west, wit en zwart, rijk en arm. Of toch niet? Bijna iedere Nederlander hoopt dat Nederland wint. Er is namelijk een clubje mensen dat hoopt op een verliespartij. We hebben het dan over een zeer klein groepje rijkere Amsterdammers.

Veelal herbergt dit clubje yuppen vele fervente fans van het Nederlands elftal. Het Nederlands elftal staat tijdens grote toernooien namelijk garant voor sfeer in de Amsterdamse binnenstad, volle kroegen en vele roséetjes. Daar houdt dit kleine clubje Amsterdamse yuppen wel van. Vaak staan ze zelfs vooraan in de kroeg en soms laten ze zich op en neer naar de wedstrijden vliegen. Een goede yup, tot zover wel.

Naarmate een eventuele finaleplaats dichterbij komt zie je de zweetdruppels op het glimmende voorhoofd van de yup groter worden. De glanzende zoute parels worden allengs zwaarder en lopen in sneltreinvaart – onder druk van de zwaartekracht – vanaf het voorhoofd naar de punt van de kin. Vanaf de kin lijkt het alsof er een kraan is opengedraaid. Ver komen in een toernooi is oké, maar voor de zekerheid toch niet verder dan de halve finale. Deze yup hinkt op twee gedachten.

Het is maar de vraag of de yup de finalewedstrijd wel aankan. Hij zal tot aan de finale elke nacht badend in het zweet wakker worden. Nachtmerries te over. Ik had toch moeten verkopen! Vele déjà vu gedachten. Toch niet weer! Toch niet weer! Stond de yup gisteravond met gepaste tegenzin nog mee te juichen bij het doelpunt van Sneijder. De komende dagen en nachten zullen de namen van Robben en Sneijder niet uit zijn hoofd zijn weg te slaan. De yup zal er gek van worden.

Héél hard wordt er door deze doorgaans ongelovige yup gebeden voor een verliespartij. Ik kan het deze Amsterdamse yup niet kwalijk nemen, maar ik hoop dat er gewonnen wordt. Maar ja, ik ben dan ook geen eigenaar van een woonboot in de Amsterdamse grachtengordel. Slaap lekker yup en veel plezier bij de huldiging. 


E.

2 opmerkingen:

  1. Beste E.

    gisteren nam ik ca 1,5 uur voor de wedstrijd plaats in mijn stamkroeg om van het oogstrelende voetbal van het Nederlands Elftal te genieten.

    Op een gegeven moment neemt een man plaats naast mij, lichtelijk bebaard en bebuikt en voorzien van een zeer aparte kledingstyle. (zoals door jou omschreven in eerdere columns) Na negentig minuten de wedstrijd te hebben voorzien van zijn eigen commentaar (ik heb zelfs mede kroegbezoekers de naam visionair horen zeggen), kreeg ik een dikke zoen van hem en vervolgens vertrok deze man dronken van geluk huiswaarts.

    Velen beleven veel plezier en alcoholinname durens dit WK, kroegen en horecagelegenheden varen er wel bij. Ik kan niet wachten tot zondag, dit zal een slopende dag worden. Dus ik zeg ook gewoon; sterkte Yup, je staat er alleen voor en wij worden wereldkampioen!!!

    Mvg RdM

    BeantwoordenVerwijderen