vrijdag 9 juli 2010

Killer Tomatoes

Killer Tomatoes
Door E. 9 juli mei 2010 ©


De tomaat is mijn favoriete vrucht. Ik hou van de tomaat en ik respecteer de tomaat. Ook weet ik veel van de tomaat - ik ben, zeg maar, een soort van tomatoloog. In 1978 is er een heuse speelfilm over de tomaat uitgebracht: Attack of the Killer Tomatoes. De film kreeg drie vervolgen. De film gaat over tomaten die in opstand komen tegen de mensheid. Sciencefiction? Of wellicht een vooruitziende blik... Met de tomaat moet je in ieder geval niet sollen. De tomaat heeft namelijk ook haar nare trekjes. Kijk uit voor de tomaat, ik kan het niet vaak genoeg zeggen. Je moet goed weten hoe met haar om te gaan.

Je hebt ze in allerlei soorten en maten. Zo heb je trostomaten, vleestomaten, pruimtomaten en cherrytomaten. Dit zijn maar een paar van de bekendere soorten. Ja, de tomaat leeft als nooit tevoren. Je kan er van alles mee. Rauw of gekookt eten, maar je kan er ook soep, sap en saus van maken. Als snack is de tomaat goed te pruimen. Mogelijkheden te over. Daarnaast is de tomaat zeer gezond. Normaal gesproken zijn verse groenten en fruit gezonder dan verwerkte soorten, maar dit lijkt voor de tomaat niet helemaal op te gaan. Verwerkt in bijvoorbeeld saus (zoals ketchup) wordt de tomaat zelfs nog gezonder.

In de Spaanse provincie Valencia – in het dorpje Buñol – wordt de tomaat ook vereerd. Jaarlijks vindt daar het Tomatinafeest plaats. Iedereen kent de beelden wel van duizenden Spaanse tomatengooiers. De rotte tomaat wordt door ontevreden publiek ook naar artiesten gegooid bij een slechte voorstelling (zo werd de Nederlandse popgroep Doe Maar in 1983 tijdens Pinkpop bekogeld met tomaten).

De tomaat is door ‘s lands beste artiesten zoals Conny Vink en Wout van der Lei bezongen. Wie kent het Tomatendrama van Peter Blanker niet? Het liedje gaat ongeveer zo:

Het betreft hier de ziekelijke haat
Die iemand koesterde voor de tomaat
Hij wist niet waarom hij tomaten zo haatte
Ze waren te lelijk om over te praten
Bij de groenteman op elke markt
Luchtte hij toen z'n gepijnigde hart
Hij stampte tomaten kapot in de manden
Of kneep ze tot moes met z'n handen

Uiteindelijk komt het natuurlijk wel goed met de tomatenhatende man. De tomaat leeft dus. De tomaat is van alle markten thuis, zij is gezond en veelzijdig. Ik hou van de tomaat. Maar vergis je niet, want de tomaat kan ook een verschrikkelijk vals pestwijf zijn. Zij kan zeer gevaarlijk uit de hoek komen. De tomaat zelf, mits rijp, is dan wel gezond, maar de rest van de plant is zeer giftig. De tomaat dient met respect te worden behandeld. Anders pakt ze je geheid terug. Ik hou dan wel van de tomaat, maar ik vrees haar ook wel een beetje.

En terecht. Vandaag lees ik in het AD het tragische nieuws dat er in het noordoosten van India bij een bedrijfsongeval zes medewerkers van Akansha Food Products in een tank met tomatensaus zijn verdronken.


E.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten