zondag 4 juli 2010

Het geluk van een zondagsrenner

Het geluk van een zondagsrenner
Door E. 4 juli 2010 ©


Ik ben een kattenmens. Honden doen mij niet zoveel. Misschien ook wel uit luiigheid, en uit tijdgebrek. Ik heb namelijk weinig tijd om een hond uit te laten. Heb ik wel tijd, dan heb ik geen zin. Een hond brengt veel verantwoordelijkheid met zich mee - ook dat lijkt mij verschrikkelijk. Zomaar iedereen kan een hond nemen. Je hoeft aan niets te voldoen. Ga naar een kennel of opvang en binnen een mum van tijd ben je hondenbezitter. Met name de verantwoordelijkheid die je als hondenbezitter hebt is vrij belangrijk en wordt weleens onderschat.

Als iedereen zomaar hondenbezitter kan worden, dan moeten er dus ook onverantwoordelijke hondenbezitters zijn. Een kleine 200 man fietsen op 4 juli 2010 in de provincie Zeeland achter onder meer Lars Boom aan, terwijl er vlak voor het peloton een hond oversteekt. Er zijn meerdere valpartijen bekend in het peloton die door honden zijn veroorzaakt. De Portugese wielrenner Joaquim Agostinho is in 1984 na een botsing met een hond zelfs overleden. Eén van de meest spectaculaire aanrijdingen met een hond vond plaats tijdens de Tour de France van 2007 toen het voorwiel van Marcus Burghardt dubbelsloeg na een botsing met een Labrador. Gelukkig was het een botsing met lage snelheid (voor beelden van de valpartij, zie: http://www.youtube.com/watch?v=c0dzMp61G5w). Dit was overigens niet de enige aanrijding met een hond die in deze Tour plaatsvond.

Godzijdank had het peloton de achtervolging nog niet in volle vaart ingezet toen de hond het peloton opzocht. Welke onverlaat laat zijn hond loslopen als er bijna 200 wielrenners voorbij komen? Iemand die gewoon zijn hond uitlaat en er geen weet van heeft dat de Tour in zijn nabijheid passeert? Het lijkt me niet. Dit keer was het geen onverlaat, geen onverantwoordelijke hondenbezitter. Ik denk zelfs aan een doelbewuste aanslag. Ik gok op een conservatieve gereformeerde protestant, een SGP-stemmer die het niet kan hebben dat zo’n peloton zijn zondagsrust verstoort.

De hond van de SGP’er leek nogal verdwaasd op zoek te zijn naar een bepaalde renner. De hond is natuurlijk afgericht en is met één doel het peloton ingestuurd. Belangrijk is om de hond tijdens de training wel te laten drinken, maar dagen niet laten plassen. En dan op zondag met één herkenbaar commando van de SGP’er het gehele peloton laten vallen. Als ik een hond zou zijn weet ik ook naar welke renner ik op zoek zou zijn. Zelfs als ik de hond van een SGP’er zou zijn. Op zondag mag de SGP’er niet werken. Er mag op een zondag zelfs niemand voor de SGP’er werken. Maar een hond mag op zondag natuurlijk wel werkzaamheden namens de SGP‘er verrichten. Net als de Chinees trouwens, waar een gehele SGP-gemeente op zondagavond het eten gaat afhalen – of laat bezorgen. Want de bezorgchinees verstoort de zondagsrust natuurlijk niet. Ook niet als er op de fiets bezorgd wordt. Ook niet als er 200 bezorgchinezen gelijktijdig moeten uitfietsen omdat de hele gemeenschap vlak voor zeven uur het bord met chinees op de schoot wil hebben. Want wielrennen op zondag? Dat natuurlijk niet! Maar op zondag naar Studio Sport kijken? Dat natuurlijk wel!

De SGP’er is natuurlijk niet in het bezit van een televisie, tenzij de gordijnen van de woonkamer dicht zijn. Dan wordt de gesloten kast geopend waaruit een mooie fonkelnieuwe platte televisie tevoorschijn komt. Want natuurlijk mag de SGP‘er een televisie bezitten, als andere SGP’ers het maar niet kunnen zien. Gelukkig heeft de hondenbezitter niet goed opgelet toen hij zijn hond het peloton instuurde. De ketting los, de wasknijper van de plasser van de hond en dan het commando: “Zoek Boom!”. Gelukkig was Boom al met twee man vooruit. De hond maar zoeken en geen Boom te vinden. De man zal ’s avonds tijdens zijn chinees wel zien waarom zijn aanslag op het peloton is mislukt.


E.

3 opmerkingen:

  1. Beste E,

    "tijdwinst Geesink verstoord door oortjes"

    Hoe is het mogelijk????? Hij heeft duidelijk nog niet de status van een Contador/Amstrong/Sleckie's....

    Mvg RdM

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen