woensdag 16 juni 2010

Ode aan Mart Smeets

Ode aan Mart Smeets
Door E. 16 juni 2010 ©


O Mart, jij aanmatigende, arrogante, dikdoende, gewichtige, hautaine, hooghartige, hoogmoedige, ijdele, ingebeelde, laatdunkende, minachtende, opgeblazen, opschepperige, pedante, pretentieuze, snobistische, zelfgenoegzame, verwaande, zelfingenomen, pompeuze, bombastische, trui- of pakdragende betweter.

Mart, jij wordt geliefd en verguisd tegelijkertijd. Op de sociale netwerksite hyves heb je, als ik mij niet vergis, vele miljoenen vrienden (wellicht dat leden in plaats van vrienden een beter woord is). Je bezit als geen ander de gave om te weten wat het gehele Nederlandse volk wil (of niet wil). Je bent dan ook een meer dan slimme persoonlijkheid. En niet alleen op het gebied van sport – ook daarnaast sta jij je mannetje. Op sportgebied ben je echter de autoriteit. Van kaatsen tot hamerslingeren en van racquetball tot skeleton, je bent overal van op de hoogte. Dat hoort natuurlijk ook bij jouw vak, maar toch…

Ben je onverhoopt van iets niet op de hoogte, dan maak je er al vrij snel de welbekende huiskamervraag van. Chapeau, goed gevonden. Een man van jouw statuur moet natuurlijk ad rem kunnen inspelen op dergelijke situaties. De sportwereld kan niet zonder jouw inbreng. Zonder jou is topsport eigenlijk niets meer dan gewoon sport. Jouw inbreng maakt er tenminste nog wat van. De pensioengerechtigde leeftijd nadert met rasse schreden. Ik hoop dat je het kan opbrengen om ons (jouw volk dus) nog minimaal een decenium van jouw deskundige commentaar te voorzien. Je bent het vaak niet eens met je cocommentatoren, maar dat is ook logisch. Iemand die zo veel van de kennispot heeft gesnoept kan geen ongelijk hebben. Een adequate opvolger is er volgens mij namelijk nog niet. Toe? Ga nog 10 jaar door.

In jouw columns in de De Trouw lees ik af en toe dat je het hebt over jouw tweede ik. Velen zullen denken: “Poehhh, aan één Mart hebben we meer dan genoeg”. Ik niet, spreek je tweede ik maar aan. Ontsla Dijkstra en Ducrot bij de wielerverslagen en verleen met jezelf het duocommentaar. Heb je toevallig ook niet een derde en vierde ik? Een kennis van mij zit in de kleding. Over truien en pakken hoef je je geen zorgen te maken!

Om je in mijn beste Engels te citeren: "Senk joe".


E.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten