dinsdag 29 juni 2010

Write the future

Write the future
Door E. 29 juni 2010 ©


Voor en tijdens grote sportevenementen zijn er op de televisie altijd van die schitterende en gelikte reclames van Nike te zien. In de nu draaiende reclame tonen de grote voetballers van deze aarde hun kunsten en worden ze door de gehele wereld bewonderd, aanbeden en nagedaan. De camerabeelden volgen elkaar in no time op. Flitsende, snelle en felle beelden. Ik zou er bijna Nike-schoenen van gaan kopen. Bijna...

De reclame opent met een geweldige rush van Didier Drogba die de bal op schitterende wijze over de keeper stift. De bal wordt echter door de Italiaanse verdediger Fabio Cannavaro met een fenomenale omhaal van de doellijn gehaald. Hierna zien we een oogverblindende dribbel en een briljante pass van Wayne Rooney. De pass sterft in schoonheid als hij door een in de hoogte zwevende Franck Ribéry met de borstkas wordt onderschept. Later wordt de weergaloze Ribéry op zijn beurt weer door een ontluisterende Rooney getackeld. Hierop volgen enkele fabuleuze scharen en passeerbewegingen van een uitblinkende Ronaldinho gevolgd door beelden van de onnavolgbare dribbelaar Cristiano Ronaldo. De reclame eindigt op het moment dat Ronaldo een vrij trap wil nemen en sluit definitief af met de slogan “Write the future”. U begrijpt dat Nike - uiteraard tegen een meer dan royale vergoeding - alleen de allerbesten in haar commercials laat opdraven.

Na vier wedstrijden aanmodderen zit Rooney alweer thuis. Drogba is met zijn Ivoorkust uitgeschakeld zonder een wedstrijd te kunnen imponeren. Ribéry en Cannavaro zijn beiden roemloos ten onder gegaan en in de poulefase zelfs geëindigd achter landen als Zuid-Afrika en Nieuw-Zeeland. Zojuist is tegen Spanje ook de tegenvallende egocentrische Ronaldo naar huis gestuurd. Brazilië zit nog wel in het toernooi maar Ronaldinho, de laatste hoofdrolspeler, is vanwege zijn matige prestaties niet eens voor het elftal van de Goddelijke Kanaries uitgenodigd.

De kwartfinales moeten nog gespeeld worden en alle hoofdrolspelers kunnen de reclame waarin zij acteren in alle rust thuis op de bank gaan bekijken - voor en na de wedstrijden die tijdens dit WK door anderen nog gespeeld moeten worden. Write the future, het is Nike in ieder geval niet gelukt.


E.

2 opmerkingen: