vrijdag 23 juli 2010

Wachten, nog even wachten...

Wachten, nog even wachten...
Door E. 23 juli 2010 ©


Het is een bevlogen uitspraak: De Tour wacht op niemand. Een wijsheid voornamelijk door Mart Smeets gebezigd tijdens vrijwel elke etappe waarbij een renner achterop dreigt te raken.

De tweede etappe naar Spa werd door Fabian Cancellara – zeer tegen de zin van Thor Hushovd in – lamgelegd omdat Andy Schleck, zijn kopman, door een valpartij achterop was geraakt. De Ardennen-etappe werd gewonnen door de Fransman Sylvain Chavanel. De wachtpartij nam heel wat van de glans van de overwinning weg. Gelukkig kon Chavanel zich revancheren en won hij op magistrale wijze ook de 7e etappe naar Station des Rousses.

Tijdens de 15e etappe naar Bagnères-de-Luchon hebben we het kettingincident gehad. Alberto Contador reed stug door op de Port de Balès, terwijl hij gezien moet hebben dat Andy Schleck tijdens de beklimming door pech nagenoeg tot stilstand kwam. Velen vinden dat Contador het recht had om door te rijden na het kettingincident. En zo is het ook, dat recht had Contador zeker. Dat is een feit. Of het sportief is, is een tweede. Veel wielerliefhebbers menen dat Contador op Andy Schleck had moeten wachten. Andersom zou Schleck namelijk wel op Contador hebben gewacht. Althans, dat werd door Andy gezegd. Contador heeft achteraf toegegeven dat hij inderdaad had moeten wachten...

Gisteren tijdens de 17e etappe, die finishte op de Col du Tourmalet, ging het weer mis. De nummer drie van het algemeen klassement, de Euskaltelrenner Samuel Sanchez, ging hard op zijn plaat. Op dat moment was het peloton in volle achtervolging op een kopgroep van zeven vluchters. Het razende peloton werd nu door Contador hoogstpersoonlijk stilgelegd. De teruglopende voorsprong van de kopgroep liep in een razend tempo weer op van drie naar negen minuten. Maar Sanchez keerde terug. Eigenlijk werd er daarna pas weer gekoerst op de slotklim. Ik heb intussen bijna twee uur naar niets zitten kijken.

Er is tijdens deze Tour heel wat (meer) afgewacht. Overigens kan ik wel begrijpen dat er gisteren op Sanchez werd gewacht. Het was namelijk in het begin van de etappe en de echte bergen moesten nog opdoemen. De Tour wacht op niemand? Kom nou…

Gisteravond pizza gegeten. Waarom weet ik niet - ik lust niet eens pizza.


E.

1 opmerking:

  1. Beste E,

    Mart Smeets.... Tja Mart Smeets. Een icoon bij NOS, maar ik begin hem toch aardig zat te worden met z'n belerende toontje. Deze man heeft pas een vervelende manier van praten(in mijn beleving net als Uri). "De tour wacht op niemand" vind ik trouwens wel een mooie uitspraak, dit klopt!

    Geef mij maar liever Herbert en Michael. Deze twee geven leuk commentaar en realistich. Maarten is wel goed om een etappe vol te praten alleen moet hij twee woorden achterwege laten waar mijn haren van overeind gaan staan;

    Chasse Patate en linkeballen....

    Kom op zeg, staan deze in de dikke van dalen?

    Mvg RdM

    BeantwoordenVerwijderen