donderdag 23 december 2010

Ik ben ziek, heel erg ziek

Ik ben ziek, heel erg ziek
Door E. 23 december 2010 ©


Beste lezer, ik heb het flink te pakken. En het zal niet lang duren voordat de helft van ons kikkerlandje het eveneens te pakken heeft. Buurlanden hebben er niet of nauwelijks last van. De besmetting lijkt de landsgrenzen niet te kunnen passeren. Ook de in Nederland wonende buitenlanders hebben veelal een immuunsysteem opgebouwd dat tegen deze infectie is opgewassen. Ik leid aan febris undecim civitas en vaccinatie is niet mogelijk. Hatsjoe!

Vanmiddag heeft Bob de Vries na ruim drie uur schaatsen de NK Marathonschaatsen op Nederlands natuurijs gewonnen. Na 100 kilometer kwam hij op de Belterwiede als eerste van een kopgroep van vier over de streep. Het was een slijtageslag op goed ijs, waarbij de (tegen)wind - die opliep tot windkracht 5 - overwonnen diende te worden. Er wordt gezegd dat dit de mooiste overwinning is voor een marathonschaatser. Op die ene tocht na dan. En dat is natuurlijk de tocht der tochten, ofwel de Elfstedentocht. En om deze column voor de Friezen ook aantrekkelijk te maken: de Âlvestêdetocht.

Ik heb dus last van Elfstedenkoorts. In 1985 werd de eerste tocht bij mijn leven gereden. Als 7-jarig jongetje zat ik aan de buis gekluisterd met warme chocomel en in 1986 was dat eveneens het geval. De editie van 1985 was de eerste uitzending van een Elfstedentocht die volledig live werd uitgezonden. Ik ben eraan verknocht geraakt. Elk jaar weer dat verlangen naar natuurijs. Vanaf mijn geboortejaar (1978) is de Elfstedentocht slechts driemaal verreden en laatstelijk in 1997. Soms lijkt hij eraan te komen, maar meestal hoop je tegen beter weten in, teleurstelling tot gevolg hebbend.

Gelukkig weet ik hoe hiermee om te gaan. Ik hou naast schaatsen namelijk ook van voetbal en ik supporter de voetbalclub uit mijn woonplaats. Ik ben inderdaad een aanhanger van Feyenoord. En Feyenoordfans weten maar al te goed hoe ze met teleurstelling om moeten gaan. Het is bij Feyenoord toch ook vaak hopen tegen beter weten in. Feyenoord is sinds mijn geboortejaar slechts driemaal landskampioen geworden - een opmerkelijke parallel met het aantal verreden Elfstedentochten. De eerste officiële Elfstedentocht werd daarnaast slechts enkele maanden na de oprichting van Feyenoord verreden.

Ik voorspel dat de Elfstedentocht begin januari 2011 weer verreden gaat worden. Op die dag geen werk voor mij, want ik zit net als in 1985 met warme chocolademelk (nu met rum) thuis voor de buis. Naarmate de kans op een tocht toeneemt, neemt ook de koorts toe. En de koorts bereikt op die ene dag het hoogtepunt. De dag erna ben ik weer beter. Mocht u op die dag geen vrij kunnen krijgen, dan belt u de baas op met de mededeling dat u een ernstige vorm van febris undecim civitas heeft opgelopen. Wedden dat u thuis mag blijven?

Hatsjoe!


E.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten